30 Ocak 2013

Samsara (2011)


Samsara, 25 ülkelik geniş bir coğrafyada çekilen ve 4 yılı aşkın sürede tamamlanan bir belgesel, bir görsel şölen. Doğanın sunduğu renklerin, desenlerin, şekillerin üzerinde ilerleyen, bazen de içlerinden geçen bir kamerayla biz fanilere, büyük olasılıkla dünya gözüyle görmeden öleceğimiz, birbirinden güzel kareler ulaştırıyor. Film, ışığın sebep olduğu değişimlerin, aydınlığın peşi sıra gelen karanlığın ve bir müddet sonra tekrar nüfuz eden aydınlığın, kısacası her gün tanık olduğumuz gezegen ve yaşam döngüsünün tanıklığını yapıyor. Afet alanlarından kimsesiz sahillere, ağırbaşlı tapınaklardan kaotik şehir merkezlerine, coğrafi oluşumlardan insan eliyle yaratılan heykellere uzanan epey geniş bir yelpazeden görüntüler naklediyor. Endüstrileşen coğrafyalarda insan hayatının geldiği nokta -seri üretim, fabrikalar ve kalabalık şehir manzaraları- ile endüstrileşmemiş bölgelerde doğanın sunduğu sakinlik, duruluk ve güzellik birbiriyle tezat oluşturacak nitelikte aktarılıyor. Samsara, Uzakdoğu kültüründe ''sürekli/kesintisiz akış'' anlamına geliyormuş. Doğum, yaşam ve tekrar doğum olarak ilerleyen yaşam döngüsü bu kesintisiz akışı sağlıyor. Filmin müzikleri de elde edilmek istenen akışa harika bir fon oluşturuyor. Filmi izlerken görüntülerin nerelerde çekildiğini öğrenemiyoruz. Yani görüntülerin kıyısında köşesinde ülke/şehir isimleri yazmıyor. Ben açıkçası bu durumu bilinçli bir tercih olarak yorumladım. Yönetmenin başarmak istediği şeyin turistik tanıtım filmi izlermiş gibi görüntülerin menşeine değil, hissettirdiklerine odaklanmamız olduğunu düşündüm. Benim gibi meraklıları için çekim yapılan bölgelerin listesini internet sitelerinde hazırlamışlar zaten. Su gibi akan görüntülerin üzerine eklenmiş dinlendirici bir müzikle gerçekleşecek ve bir saat kırk dakika sürecek meditasyona hazırsanız Samsara'yı kaçırmayın.

Yönetmen: Ron Fricke
Yılı: 2011
Yıldız Karnesi: *****

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder